* * * * * * *

Iqra bismi rab bikal lazi khalaq....

Lautan yang luas dan dalam sekalipun tidak pernah menolak setitis air yang datang padanya


Inna allatheena yubayiAAoonakainnama yubayiAAoona Allaha yadu Allahifawqa aydeehim faman nakatha fa-innama yankuthu AAalanafsihi waman awfa bima AAahada AAalayhu Allahafasayu/teehi ajran AAatheema


Ertinya:
Sesungguhnya orang-orang yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad - untuk berjuang menentang musuh), mereka hanyasanya memberikan pengakuan taat setia kepada Allah; Allah mengawasi keadaan mereka memberikan taat setia itu (untuk membalasnya). Oleh itu, sesiapa yang tidak menyempurnakan janji setianya maka bahaya tidak menyempurnakan itu hanya menimpa dirinya; dan sesiapa yang menyempurnakan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala yang besar.

MEMAHAMI KONSEP BAI'AH (Janji Setia) - PERJALANAN DAN SEJARAHNYA
Ada yang bertanya tentang "nilai-nilai orang yang berbaiah"
Walaupun anda yang bertanya, pertanyaan anda sebenarnya "mewakili semua umat Islam yang menganggap dirinya berada di dalam sebuah negara," di antara salah satu negara yang terdapat di peta dunia iaitu Malaysia.

Moral atau nilai-nilai yang mesti ada pada orang-orang yang telah
berbaiah adalah seperti sabda Rasulullah S.A.W:

"Marilah, berbaiahlah kepadaku bahawa kamu tidak akan mensyirikkan Allah
dengan sesuatu pun, tidak mencuri, tidak berzina, tidak membunuh
anak-anak, (tidak minum arak, tidak membawa cerita-cerita fitnah,
berbohong di hadapan atau di belakang kamu, dan tidak mendurhakaiku
dalam kebajikan.)"

Barang siapa yang 'terlanggar' sesuatu daripadanya lalu "dihukum semasa di dunia", maka itu adalah sebagai 'penebusnya'(kiffarah).

Baiah ada peristiwa dan kisahnya. Baiah secara ringkasnya, ia merupakan: "Perjanjian damai atau sumpah setia yang berlaku di antara Nabi Muhammad S.A.W dengan beberapa orang penduduk Yatrib (nama lama Madinah Al-Munawarrah) yang datang menemui baginda di sebuah tempat atau bukit bernama Aqabah". Bukit itu terletak beberapa kilometer di utara Kota Mekah, iaitu berdekatan dengan Mina.

Kita jangan keliru, kerana terdapat sebuah perkampungan di Timur Laut Tebing Barat Palestin, juga dikenali sebagai Aqabah yang telah dirampas daripada penduduk Palestin untuk dijadikan sebuah kem tentera besar oleh rejim Israel.

Sebuah bandar di selatan Jordan juga bernama Aqabah. Di samping kita menyebut Aqabah iaitu perbuatan ibadah haji: "Melontar batu di Jamrah yang ketiga iaitu 'Jamrah Al-Aqabah'".

"PERJANJIAN AQABAH", merupakan perjanjian pertama antara baginda dengan mana-mana pihak, sama ada dari dalam mahupun luar Kota Mekah. Ia melibatkan "satu persefahaman untuk memberi ketaatan kepada Rasulullah".

Namun dari aspek sosial dan politik penduduk Arab, "melakukan perjanjian damai antara kabilah dan sebagainya" adalah biasa dilakukan. Telah menjadi adat dan tradisi, mereka saling menyatakan "sumpah setia kawan" atau "bersahabat baik bagi mencapai pelbagai tujuan dan matlamat tertentu."

Namun yang paling penting...
Kedua-dua belah pihak yang membuat 'perjanjian' ini, "ikhlas untuk berbaiah", iaitu bukan kerana "dipaksa atau sebagainya".

Saudaraku pembaca!..

Namun apapun "perjalanan sejarah" atau "sirah Nabi Muhammad S.A.W", sama ada sukar atau mudah untuk diikut, amat penting untuk kita ketahui. Malah kalau dapat didalami dan dikaji dengan lebih mendalam dan dihayati... Itu adalah lebih baik.

"PERISTIWA PERJANJIAN AQABAH"

Perjanjian Aqabah merupakan susulan selepas "enam orang penduduk Yatrib memeluk Islam pada musim Haji tahun ke 11 Kenabian". Mereka berjanji kepada baginda untuk menyampaikan... risalah Islam di kalangan kaum mereka apabila pulang semula ke Yatrib.

Hasilnya, pada musim Haji berikutnya , iaitu pada musim "Haji Tahun Ke 12 Kenabian", bersamaan Julai 621(M). Datanglah seramai 12 orang lelaki, termasuk 'lima' orang yang menemui baginda sebelum ini.

'Lima' daripada 'tujuh' orang muka baru yang menemui baginda itu terdiri daripada 'suku' atau 'kabilah Al-Khazraj', manakala yang 'dua' lagi 'suku Aus'. Mereka bertemu dengan baginda di 'Bukit Aqabah', bagi "memeterai satu perjanjian" yang dikenali sebagai "PERJANJIAN AQABAH" iaitu, "Baiah Aqabah".

Bahawa Rasulullah bersabda:

"Marilah! 'berbaiahlah kepadaku', bahawa kamu tidak "mensyirikkan Allah" dengan sesuatu pun, tidak mencuri, tidak berzina, tidak membunuh anak-anak kamu, tidak minum arak, tidak membawa cerita-cerita fitnah dari hadapan dan dari belakang kamu, dan tidak menderhakaiku dalam kebajikan."

"Barang siapa yang 'terlanggar' sesuatu daripadanya, lalu dihukum sewaktu di dunia lagi, maka itu adalah sebagai 'penebusnya' (kiffarah)."

Namun, jika sesiapa yang "terlanggar akan perjanjian ini" dengan melakukan perkara yang kita sama-sama "berjanji untuk tidak melakukannya", tetapi "ditutupkan oleh Allah" daripada pengetahuan manusia, maka urusannya "terserah kepada Allah". "Jika 'Dia' mahu, 'Dia' akan menyeksakannya, dan jika 'Dia' mahu, 'Dia' akan mengampunkannya".

Ubadah pun berkata:
"Lalu kami pun membaiahnya atas perkara yang disebutkan oleh Rasulullah itu."

Di antara 'dalil naqli' mengenai 'baiah' yang termaktub di dalam Al-Quran, surah 'Al-Fath, ayat 10', yang berbunyi:

"Sesungguhnya orang-orang yang 'baiah' (berjanji setia, patuh) kepada engkau ya Muhammad, hanya sebenarnya "mereka BAIAH KEPADA ALLAH." Tangan Allah di atas tangan mereka. Barangsiapa yang melanggar baiah itu, maka pelanggarannya itu atas dirinya sendiri, dan barangsiapa yang menyempurnakan (menepati) apa yang telah dijanjikan kepada Allah, maka Allah akan memberikan pahala yang besar kepadanya."

'Baiah' atau "perjanjian taat setia" adalah merupakan "Perjanjian Aqabah", iaitu "Perjanjian Pertama" antara baginda dengan mana-mana pihak, sama ada dari dalam mahu pun luar 'Kota Mekah'. Ia melibatkan satu persefahaman untuk memberi ketaatan kepada Rasulullah."

Namun, yang paling penting, kedua-dua belah pihak yang membuat perjanjian itu mestilah 'IKHLAS' untuk berbaiah, iaitu "bukan kerana 'dipaksa' atau sebagainya."

"Ketaatan adalah terikat dengan hukum syar'i", membuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang," seperti firmanNya dalam surah Ali-Imran, ayat 104:

"Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maaruf (yang baik), dan melarang dari yang mungkar dan mereka itulah orang yang menang."

FirmanNya lagi, surah Ali-Imran, ayat 110:

"Kamu adalah umat yang terbaik dilahirkan untuk manusia, kamu disuruh kepada yang maaruf dan mencegah daripada yang mungkar dan beriman kepada Allah."

Riwayat daripada Abdullah bin Omar:
Ertinya:
"Kami dahulu ketika "membaiah Rasulullah" untuk mendengar dan membaiahnya. Selalu beliau mengatakan kepada kami, FIIMASTATHA (Dalam hal yang dapat kamu kerjakan)".

Riwayat Jarir bin Abdullah:
Ertinya:
"Aku membaiah Nabi S.A.W. Untuk mendengar dan mentaati, seraya beliau menuntutku mengucapkan, FIIMASTATHA'TU (Dalam hal yang dapat aku kerjakan). Juga agar selalu memberi nasihat kepada setiap muslim."

Hadis: H.r. Ahmad:

"Tidak ada (kewajipan) taat dalam melakukan kemaksiatan kepada Yang Maha Pencipta (Allah)".

"Orang-orang yang telah membaiah adalah orang-orang yang memegang amanah dan rahsia."

Seperti firman, Surah Al-Anfal, ayat 27:
Ertinya:
"Wahai orang-orang yang beriman, jangan kamu mengkhianati (AMANAH) Allah dan RasulNya dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu. Sedangkan kamu mengetahui (salahnya)."

FirmanNya lagi, Surah An-Nahl, ayat 125:
Ertinya:
"Ajaklah manusia ke jalan Tuhanmu, dengan hikmah dan pengajaran yang baik dan bermujahadahlah dengan mereka, dengan cara yang baik."

Demikian, sedikit ulasan untuk direnungkan bersama, dan banyak lagi ayat-ayat Al-Quran yang menerangkan tentang 'baiah' (janji setia) itu. Jika dipetik dan dipanjanglebarkan, akan hanya jadi bahan bacaan, bukannya amalan.

Kerana pada asas dan dasarnya, "sesiapa saja yang mengaku dirinya Islam secara tulen" dan "setiap kali mereka membaca Al-Quran seluruhnya atau surah Al-Fatihah setiap kali sembahyang, pasti ia terasa sumpah dan janji setianya kepada Allah dan Rasul, sama ada ia berbohong atau sebagainya."

"Di universe ini, benua Islamlah yang paling banyak" (rujuk peta), "mana pergi janji setianya kepada Allah dan Rasul?" Setiap lima waktu, semua umat Islam seluruh dunia menunaikan solat lima waktu, bertakbir ALLAHUAKBAR!.. Allah Maha Besar!.. Itu semua hanya di bibir.

Begitu juga di negara kita yang kecil ini, bergelar Malaysia, lokasinya hanya di penjuru alam. Masjid, surau bertaburan di sana sini. Apa pun di mana pun lokasi masjid atau surau itu berada, ianya mesti menuju ke arah... 'SATU KIBLAT', 'SATU WAKTU', 'TUHAN YANG SATU'. "Bacaan yang sama, tingkah laku yang sama, dalam sembahyang." Di dalam masjid saja "kita merapatkan 'saf', tubuh badan nampak bersatu!... Hati kita tidak pernah hendak bersatu." Ayat-ayat Al-Quran yang diceramah, dikhutbahkan, dingajikan, hanya dikitar-kitar semula... 'parrot like'.

Sidang pembaca yang dikasihi!

"Siapakah yang berani menafikan tulisan saya ini?.." Kecuali 'orang buta' dan 'pekak' saja akan berani mengatakan:

"Bahawa di dunia ini tidak pernah wujud 'cahaya matahari'" (buta).
"Bahawa di dunia ini tidak pernah terdengar wujudnya 'irama' atau 'melodi' menyeru ke 'arah penyatuan'" (pekak).

Tahukah saudaraku yang budiman?

"Apakah yang sedang berlaku terhadap 'umat Islam' di tanah air kita sendiri yang tidak sebesar mana, yang boleh kita banggakan? Apakah yang sedang digelutkan oleh "orang-orang Melayu yang menggelarkan dirinya Islam?" Tuduh-menuduh, fitnah-memfitnah, tomahan, membuka pekung sesama sendiri, cucuk-mencucuk, iri hati, hasad dengki, cemburu, jatuh-menjatuh, tindas-menindas, tamak-haloba, pecah amanah, bercakap bohong, pendusta, tipu-menipu, tidak amanah, mementingkan diri, masalah sosial semakin menjadi-jadi, Melayu semakin miskin dan terpinggir?"

Bukankah mereka itu semua, apabila sampai waktu, akan masuk ke dalam masjid dan bersembahyang, berzikir, bertasbih dan bertahmid?
"Bukankah bertahmid, bertakbir itu suatu janji kita kepada Yang Maha Suci?..." Tetapi mengapakah berlaku sebaliknya?...

Ada kata-kata yang sangat tua mengatakan:

"Di dalam sebuah universe, jika tiada 'Kiblat', maka tidak akan ada Tuhan. Di dalam sebuah benua yang punya negara, negeri, daerah, kampung, jika tiada masjid atau surau, kita boleh gambarkan sosio-masyarakatnya. Sedangkan seluruh negara kita, setiap kampung, bandar, daerah, negeri dan negara, penuh dengan masjid; tetapi semua 'Melayu Islam', keadaan pegangan agamanya 'sudah berkisar', walaupun pangkal tempat bertolak masih tetap di situ juga."

Bagi menjawab soalan seterusnya, daripada Bumi Nan Basah, seperti di bawah:

"Mengapakah Perkara-Perkara Negatif Berlaku Setelah Berbaiah?"

"Apakah Langkah-Langkah Yang Perlu Diambil Untuk Mengatasi Tersebut?"

"Apakah Pengisiannya Bagi Orang-Orang Yang Telah Mengaku Dirinya Dibaiah?"

Untuk makluman Saudara Bumi Nan Basah;

Ini saya perturunkan, "RUKUN BAIAH DAN SASARANNYA", yang sebanyak sedikit dapat menjawab kemusykilan yang terpaku di hati masing-masing.

"SALAM" - "AKAD JANJI SETIA (BAIAH)"

1. "Kehormatan dan maruah sebenar antara kita ahli baiah," terletak dalam genggaman kita masing-masing, iaitu 'bersalam'.

2. Kita "mesti mengharung kegembiraan dan malapetaka bersama." Kita memang saling memerlukan antara satu sama lain, di mana kita boleh saling berkomunikasi "perasaan dan Hati."

3. Sakit pening, kedukaan dan kegembiraan, "janji setia dalam persahabatan," akan membuat kita selalu di samping masing-masing untuk menempuh jalan keras dan sukar yang menanti kita di hadapan.

4. "Sasaran Baiah" adalah "Ke Lubuk Hati", ertinya: "Dari Hati Ke Hati". "Baiah mesti terikat dan diikat di antara 'Dua Hati'" dan memberi kesan yang sangat baik untuk faedah bersama.

5. Apa jua yang akan terhalang, akan dihadapi bersama; Suka duka, untung rugi, "tetap utuh dan teguh dalam apa jua keadaan".

6. Saling tegur-menegur, nasihat-menasihati, sanggup menerima kritikan dan komen, antara satu sama lain, dan juga daripada "orang luar".

7. "Memperbaiki dan ingin memperelok sesuatu", "mesti bermula daripada Diri Sendiri". Teguran dan nasihat mesti terus saja mengalir untuk memperbaiki keadaan.

8. Sentisa saja "berhati-hati dan berwaspada, jangan ada di antara kita tergelincir dari sifat-sifat "ketaatan dan kesetiaan".

9. Mengelak dari"tabiat buruk", suka mementingkan diri, dan mempunyai "niat yang terselindung", yang mempunyai unsur-unsur jahat, seperti "ingin memecah-belahkan jemaah."

10. Saling "memegang amanah", dan meletakkan "pergantungan kasih sayang antara satu sama lain."

11. Tahu menghormati "setia kawan", dan menjaga maruah kawan, emosi dan mentalnya.

12. "Menjauhi perasaan angkuh dan sombong", senda gurau yang melampau dan menyakitkan hati.

13. Ahli 'baiah' bukanlah sebarang kawan yang berkaitan dengan sosial dan status kewangan. Ikatan 'baiah' adalah "Ikatan Dalaman Kerohanian".

14. Perasaan orang-orang yang "telah baiah", dalam janjinya "mesti meresap, dan berfungsi masuk ke pembuluh dan saraf, di setiap sel darah, lalu mampu menyucikan setiap gelombang perasaan."

15. "Tidak ada niat menipu", untuk "orang yang telah berjanji setia" dalam mengangkat martabat persahabatan. Malah "kemuliaan taat setialah" yang dijunjung tinggi.

Malaysia Flag Orb